Η πόλη του Μονάχου έχει ως τον πρώτο άγιο προστάτη στην ιστορίας της τον Άγιο Ονούφριο.
Σύντομο ιστορικό του Αγίου Ονουφρίου
O Ονούφριος (320-400 μ.Χ.) γόνος αιθιοπικής αριστοκρατικής ή και βασιλικής οικογένειας, εγκατέλειψε από νεαρής ηλικίας τα εγκόσμια και έγινε μοναχός σε ένα κοινοβιακό μοναστήρι στην Αίγυπτο. Κατόπιν αποσύρθηκε την έρημο, όπου έζησε 60 χρόνια σε απομόνωση, προσευχή, νηστεία και άσκηση, τρεφόμενος μόνο με χόρτα, ρίζες φυτών και χουρμάδες. Για να προφυλάσσεται από τις καιρικές συνθήκες επέτρεψε ο Θεός να αποκτήσει ο ασκητής και λιπόσαρκος Ονούφριος μια μακρυά, μέχρι τα πέλματα γενειάδα και τρίχωμα σ’ όλο του το σώμα. Επίσης κατά παραχώρηση Θεού τον επισκέφθηκε την τελευταία ημέρα της επίγειας ζωής του ο Αββάς Παφνούτιος, ο οποίος και φρόντισε, μετά την κοινή προσευχή τους και την κοίμηση του Ονουφρίου, για τον ενταφιασμό του.
Σύμφωνα με ιστορικές πηγές (Anton Mayer, Münchner Sonntagsblatt 1863) o ιδρυτής της πόλης Μονάχου, Δούκας της Βαυαρίας Heinrich der Löwe ταξίδευσε στα Ιεροσόλυμα το 1172 όπου και επισκέφθηκε ένα μοναστήρι στο οποίο υπήρχαν τα λείψανα του Αγίου Ονουφρίου. Όταν οι μοναχοί του διηγήθηκαν τον βίο και την αγιότητα του μεγάλου ασκητή της ερήμου, ο Δούκας παρεκάλεσε να του δωρήσουν τμήμα των ιερών Λειψάνων. Μόλις παρέλαβε τα ιερά Λείψανα αμέσως ανεκήρυξε τον Άγιο Ονούφριο προστάτη της στρατιάς του για την ασφαλή επιστροφή τους στο Μόναχο. Όταν έφθασε στο Μόναχο ανακήρυξε τον Άγιο Ονούφριο και προστάτη της πόλης Μονάχου και τοποθέτησε τα ιερά Λείψανα του σε ειδική λειψανοθήκη, στο παρεκκλήσι των ανακτόρων Μονάχου.
Το έτος 1416 μ.Χ. ο εκ Μονάχου καταγόμενος Heinrich Primat πραγματοποίησε ένα προσκυνηματικό ταξίδι στα Ιεροσόλυμα. Για μια ασφαλή επιστροφή του στο Μόναχο έκανε τάμα, να δωρήσει μια μεγάλη εικονογραφική παράσταση του Αγίου Ονουφρίου στην κεντρική πύλη του τείχους που οδηγούσε στο κέντρο Μονάχου. Πραγματοποίησε το τάμα του τοποθετώντας μια μεγάλη παράσταση του Αγίου Ονουφρίου δίπλα από την πύλη, στην πρόσοψη της οικίας του, μέσα στην κεντρική πλατεία της πόλης Μονάχου, που ήταν συνάμα και εμπορικό κέντρο της Βαυαρίας.
Έκτοτε οι κάτοικοι της πόλης, ατενίζοντες καθημερινά τη μεγάλων διαστάσεων μορφή του Αγίου Ονουφρίου τον θεωρούσαν ως συνεχή και ανύστακτο προστάτη της πόλης Μονάχου.
Δημιούργησαν και την παράδοση, ότι όποιος έβλεπε στην πλατεία την παράσταση του Αγίου Ονουφρίου δεν θα πέθαινε την ημέρα εκείνη και όποιος σε καθημερινή βάση πήγαινε στην πλατεία και έριχνε το βλέμμα του στον άγιο, θα ζούσε για πολλά χρόνια. Επίσης σε μια μεγάλη πυρκαγιά στο κέντρο της πόλης το 1659 παρουσιάστηκε ο Άγιος Ονούφριος, με μεγαλόσωμη μορφή, να μεταφέρει νερό από τον ποταμό του Μονάχου Ίζαρ, για να σβήσει τη φωτιά.
Στη διάρκεια των αιώνων η οικία όπου υπήρχε η παράσταση του αγίου καταδαφίστηκε και επανακτίστηκε πολλές φορές, πάντα με την παράσταση του Αγίου Ονουφρίου, ως αιώνιο σύμβολο προστασίας της πόλης.
Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο πόλεμο και τις σημαντικές καταστροφές που υπέστη η πόλη του Μονάχου η οικία κτίστηκε εκ νέου. Την τωρινή παράσταση του Αγίου Ονουφρίου φιλοτέχνησε το 1951 ο καλλιτέχνης Max Lacher, επικηρυγμένος από τον Χίτλερ και το ναζιστικό καθεστώς, ο οποίος ζωγράφισε και το παρεκκλήσι της Αγίας Αναστασίας στο Μόναχο με παραστάσεις που δείχνουν τον Χίτλερ και τους ναζιστές να βασανίζουν τον Χριστό.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία, η Κοπτική Εκκλησία, η Αιθιοπική Εκκλησία και η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία εορτάζουν τον Άγιο Ονούφριο στις 12 Ιουνίου.
Με αφορμή τη φετεινή εορτή του αγίου ο Πρωτοπρεσβύτερος Απόστολος Μαλαμούσης μετέβη χθες (12.6.20) στην κεντρική πλατεία του Μονάχου, την Marienplatz και άναψε, μπροστά στην παράσταση του Αγίου Ονουφρίου, ένα κερί προς τιμή του. Στα χέρια του κρατούσε και την ορθόδοξη βυζαντινή εικόνα του Αγίου Ονουφρίου.
Η απόδοση αυτής της προσκυνηματικής τιμής είναι συνάμα και μια μαρτυρία για το ότι οι προ του σχίσματος των Εκκλησιών (1054) κοινοί άγιοι αποτελούν μια αγιοπνευματική κληρονομιά και μια γέφυρα προσευχής για την μελλοντική ενότητα των εκκλησιών.
Πρωτοπρεσβὐτερος Απόστολος Μαλαμούσης
Φωτογραφίες: Bavariagr.de/Νίκος Σκριτλής
Πηγή
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου