«Καί ἀπολύσας τούς ὄχλους ἀνέβη εἰς τό ὄρος κατ᾽ ἰδίαν προσεύξασθαι» (Ματθ. 14.23).
Μία ὁλόκληρη ἡμέρα εἶχε περάσει ὁ Ἰησοῦς μαζί μέ τούς ἀνθρώπους πού τόν εἶχαν ἀκολουθήσει γιά νά ἀκούσουν τόν λόγο του. Καί δέν ἦταν λίγοι ἐκεῖνοι πού εἶχαν συγκεντρωθεῖ. Πέντε χιλιάδες, σημειώνει ὁ ἱερός εὐαγγελιστής Ματθαῖος, ἦταν μόνο οἱ ἄνδρες πού εἶχαν παραμένει ὥς ἐκείνη τήν περασμένη ὥρα καί εἶχαν μοιρασθεῖ τόν ἄρτο καί τούς ἰχθῦς πού εἶχε πολλαπλασιάσει ὁ Χριστός γιά νά χορτάσουν. Ἀλλά οἱ ἄνθρωποι δέν ἤθελαν προφανῶς νά φύγουν, ἤθελαν νά ἀπολαύσουν καί ἄλλο τήν παρουσία του ἀνάμεσά τους καί τή διδασκαλία του. Γι᾽ αὐτό καί ὁ Χριστός ζήτησε ἀπό τούς μαθητές του νά ἀπομακρυνθοῦν μέ τό πλοῖο καί νά τόν ἀφήσουν μόνο του μέχρι νά διαλυθεῖ τό πλῆθος. Τούς τό ζητᾶ, γιατί θέλει νά μείνει μόνος, γιατί θέλει νά προσευχηθεῖ, ἀλλά καί γιατί θέλει νά δοκιμάσει τήν πίστη τῶν μαθητῶν του, στήν τρικυμία πού ἐπρόκειτο νά ἀκολουθήσει.
Ἄς ἀφήσουμε ὅμως, ἀδελφοί μου, τή συνέχεια τῆς εὐαγγελικῆς ἀφηγήσεως καί ἄς στρέψουμε τήν προσοχή μας στόν στίχο τῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς πού προανέφερα. «Καί ἀπολύσας τούς ὄχλους ἀνέβη εἰς τό ὄρος κατ᾽ ἰδίαν προσεύξασθαι». Ἀνέβηκε στό βουνό γιά νά προσευχηθεῖ μόνος του.
Συχνά ὁ Ἰησοῦς ἀναζητεῖ τή μόνωση προκειμένου νά προσευχηθεῖ. Συχνά καταφεύγει στήν προσευχή γιά νά βρεθεῖ σέ ἄμεση ἐπικοινωνία μέ τόν Θεό. Ἀσφαλῶς ὁ Ἰησοῦς ὡς Υἱός τοῦ Θεοῦ, ὡς ἀχώριστος τῷ Πατρί, βρισκόταν σέ διαρκῆ ὄχι ἐπικοινωνία ἀλλά κοινωνία μέ τόν Θεό. Ὅμως ὁ Ἰησοῦς εἶναι καί ἄνθρωπος, ζεῖ καί κινεῖται ὡς ὁμοιοπαθής ἡμῖν στή γῆ, γι᾽ αὐτό καί ἔχει ἀνάγκη αὐτῆς τῆς προσωπικῆς, τῆς αἰσθητῆς, θά λέγαμε, ἐπικοινωνίας μέ τόν Πατέρα του. Γι᾽ αὐτό καί καταφεύγει στήν προσευχή.
Καταφεύγει ὅμως καί γιά ἕναν ἀκόμη λόγο· γιά νά διδάξει σέ μᾶς τούς ἀνθρώπους τήν ἀναγκαιότητα τῆς προσευχῆς.
Ἄν Ἐκεῖνος ἔχει ἀνάγκη τῆς ἐπικοινωνίας μέ τόν Θεό, κατά μείζονα λόγο ἐμεῖς, ἀδελφοί μου, πού ὁ Θεός μᾶς τιμᾶ προσφέροντάς μας τή δυνατότητα νά ἀπευθυνόμαστε πρός Αὐτόν, νά τοῦ ἐμπιστευόμαστε τά θέματα πού μᾶς ἀπασχολοῦν, νά τοῦ ζητοῦμε ὅ,τι ἔχουμε ἀνάγκη, ἀλλά καί νά τόν εὐχαριστοῦμε γιά ὅλα ὅσα μᾶς ἔχει χαρίσει καί μᾶς χαρίζει καθημερινά.
Ἄν, ἀδελφοί μου, ἡ ἐπικοινωνία γενικά εἶναι ψυχική ἀνάγκη τοῦ κάθε ἀνθρώπου, πού θέλει νά ἐξωτερικεύσει τίς σκέψεις, τά αἰσθήματα καί τά συναισθήματά του, ἡ δυνατότητα νά στεκόμαστε ἐνώπιον τοῦ Θεοῦ καί νά ἀποθέτουμε ὅλα ὅσα μᾶς ἀπασχολοῦν καί ὅλα ὅσα μᾶς χαροποιοῦν, εἶναι ἕνα μεγάλο δῶρο τοῦ Θεοῦ.
Δῶρο τοῦ Θεοῦ εἶναι, ἄλλωστε, καί ἡ δυνατότητα πού μᾶς προσέφερε νά τόν προσφωνοῦμε «πατέρα», γιατί ἡ προσφώνηση αὐτή μᾶς βοηθᾶ ἀφενός νά συνειδητοποιήσουμε τή σχέση πού ἔχουμε μέ τόν Θεό, ὁ ὁποῖος εἶναι ὁ δημιουργός μας, εἶναι αὐτός πού μᾶς ἔπλασε καί μᾶς διατηρεῖ στή ζωή, καί ἀφετέρου μᾶς δίνει τό δικαίωμα νά τοῦ ἐκφράζουμε ἐλεύθερα ὅ,τι θέλουμε, ὅπως τά παιδιά ἐκφράζουν ἐλεύθερα τίς ἐπιθυμίες τους στόν πατέρα τους.
Παρόλη ὅμως τή μεγάλη σημασία τῆς προσευχῆς ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος ἀδιαφορεῖ γι᾽ αὐτήν καί τήν ἀγνοεῖ. Δέν ἔχει συνηθίσει νά προσφεύγει στόν Θεό, ὄχι μόνο στήν ὥρα τῆς μεγάλης ἀνάγκης, ἀλλά καθημερινά. Καί ἐνῶ συχνά ἀπογοητεύεται ἀπό ἀνθρώπους πού τούς ἐμπιστεύεται καί ἐκεῖνοι τόν προδίδουν, ἀρνεῖται νά στραφεῖ στόν Θεό, ἀρνεῖται νά ἐπικοινωνήσει μαζί του καί νά τοῦ ἐμπιστευθεῖ τά αἰτήματά του. Ἀρνεῖται ἀκόμη καί νά τόν εὐχαριστήσει γιά τίς ἀναρίθμητες δωρεές πού τοῦ χαρίζει.
Ἀδελφοί μου, ἄν ὁ σύγχρονος ἄνθρωπος παραπονεῖται γιά τήν αὐξανόμενη ἔλλειψη ἐπικοινωνίας μεταξύ τῶν ἀνθρώπων, εἶναι ἴσως καιρός νά στραφεῖ καί πάλι πρός τήν προσευχή, πρός τήν ἐπικοινωνία μέ τόν Θεό, γιατί ἡ ἐπικοινωνία μέ τόν Θεό βοηθᾶ καί στήν ἐπικοινωνία μας μέ τούς ἀνθρώπους.
Ἐπικοινωνία προσευχῆς εἶναι καί ἡ σημερινή θεία Λειτουργία· καί δέν μᾶς φέρνει μόνο σέ ἐπικοινωνία μέ τόν Θεό ἀλλά καί μέ τούς συνανθρώπους μας, μέ τούς οἰκείους μας καί μέ τούς φίλους μας, μέ ἀνθρώπους πού εἴχαμε ἴσως νά δοῦμε πολύ καιρό. Ὅταν βρισκόμαστε μέ ὅλους αὐτούς ἑνωμένοι στήν κοινή προσευχή, τότε μποροῦμε εὐκολότερα καί νά τούς κατανοήσουμε καί νά προσευχηθοῦμε γι᾽ αὐτούς καί νά τούς αἰσθανθοῦμε πράγματι ἀδελφούς μας.
Ἀδελφοί μου, τό παράδειγμα τῆς προσευχῆς τοῦ Κυρίου μας, ἄς γίνει ἀφορμή γιά νά βάλουμε τήν προσευχή στό κέντρο τῆς ζωῆς μας, γιατί μέ αὐτό τόν τρόπο βάζουμε τόν Θεό στό κέντρο τῆς ζωῆς μας. Καί μόνο ἔτσι θά ζήσουμε γαλήνια καί αὐτή τή ζωή ἀλλά καί θά ἀξιωθοῦμε καί τῆς αἰωνίου. Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Πηγή
0 σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου